irodaiangol@gmail.com
+36(30)455-7702
 

Publikációim

Hogyan válasszunk a nyelvi képzések közül?

Szeptember közeledtével általában megnő a munkavallalók tanulási kedve, és ez alól a nyelvtanulás sem kivétel. A nyár - a szabadságolások miatt - jellemzően nem a nyelvi képzések főszezonja, holott érdemes lenne kihasználni ezeket a hónapokat is. A tapasztalatok alapján ugyanis a magyar munkavállalók sokszor csak akkor kezdenek bele a nyelvtanulásba, nyelvfejlesztésbe, amikor már ténylegesen használniuk kellene az adott idegen nyelvet. Például, amikor adódik egy előrelépési lehetőség a cégnél vagy egy új munkahelyen olyan pozíciót szeretnének megpályázni, ahol létfontosságú az idegen nyelv alapos és gyakorlati ismerete. Ilyenkor gyorsan kell reagálni, és döntést hozni. Azonban a rendelkezésre álló bőséges kínálat láttán sokan elbizonytalanodnak. Vajon melyik a nekem való képzés?
Ha sürgős segítség kell
Ha a fenti példából indulunk ki, és viszonylag gyorsan kell felkészülnünk egy adott helyzetre, például egy angol nyelvű állásinterjúra, akkor az egy vagy több napos idegen nyelvi kommunikációs tréningek sokat segíthetnek. Itt a részvétel feltétele általában az, hogy egy bizonyos szintű nyelvtudásunk már legyen, amit az esetek többségében középhaladóban határoznak meg (kb. B1, azaz az alapfokú nyelvvizsga szintje).
Ez azért fontos, mert a tréning mindig az adott témára irányuló gyakorlatias tudást ad, és nem általános nyelvi fejlesztést nyújt. Ennek megfelelően a résztvevők egy előre megadott témát vesznek át - például egy angol nyelvű állásinterjú tréningen azt, hogy milyen kérdések várhatók, ezekre hogyan célszerű válaszolni, milyen panelmondatokat vagy szakkifejezéseket érdemes használni, hogyan lehet hatásosan beszélni a CV-ről, stb. Az elsődleges cél az, hogy az adott területen nagyobb tudással térjenek haza a résztvevők, mint amivel jöttek. Az üzleti kommunikációs tréningek esetében tehát nincsen általános készségfejlesztés, sem nyelvtanozás, legfeljebb funkcionálisan akkor, ha az valóban elengedhetetlen. Így ha nincs meg a „belépő” nyelvi szintünk, akkor könnyen lemaradhatunk vagy elveszíthetjük a fonalat, ez által pedig a tréning kimenete is kérdéses lehet.
Ha van idő a nyelvi fejlesztésre
Ha nem gyorsan kell „felturbózni” magunkat egy konkrét nyelvi kihívás előtt, hanem nyelvileg szeretnénk fejlődni vagy egy nyelvvizsgára felkészüni, akkor egy 30 vagy 60 órás hagyományos nyelvtanfolyam lehet a jó választás az egyéni helyzettől függően. Ezeket a tanfolyamokat mindig szintfelmérő teszt és beszélgetés előzi meg, azért hogy a számunkra legmegfelelőbb csoportba kerüljünk. A beiratkozás előtt érdemes alaposan utána járni a képzés részleteinek, hogy megbizonyosodjunk róla, valóban azt kapjuk majd, amit szeretnénk - elkerülve a buktatókat. Sokan tapasztalták ugyanis, hogy hiába vettek részt korábban hónapokon keresztül üzleti nyelvtanfolyamokon, továbbra sem tárgyalóképes a nyelvtudásuk vagy még mindig nem tudnak prezentálni angolul.
Mi lehet ennek az oka? Sok esetben az, hogy ezek a kurzusok nem testreszabottak, tehát általánosan fejlesztik a nyelvtudást szintről szintre. Gyakori kritika, hogy nem jut idő órán a beszédre, holott a legtöbb tanuló ezt a készséget szeretné elsősorban fejleszteni. Másrészt a tematikát az esetek többségében egy üzleti tankönyv jelöli ki, ami általában téma és nem kompetencia alapú. Így a gyakorlatban előfordulhat az, hogy egy informatikus szakember hetekig csak marketinges vagy pénzügyi anyagokat olvas, hallgat, ír és ehhez kapcsolódó beszéldfejlesztő feladatokat gyakorol órán, miközben neki arra lenne igazán szüksége, hogy a megbeszéléseken tudjon angolul érvelni, hogy milyen IT fejlesztésekre van igény a cégnél. Mivel erre „nincs idő és lehetőség” a tanfolyamon, a kolléga a kurzus végeztével is úgy érezheti, hogy nem változott semmi, továbbra is egy helyben topog.
Ma már azonban választhatunk személyre szabott képzések közül is. Az élmény alapú nyelvoktatás nagy előnye, hogy már kezdő szinttől is olyan gyakorlatias nyelvtudást szerezhetünk, ami növeli önbizalmunkat nyelvhasználóként és munkavállalóként egyaránt. A kurzuson olyan kompetenciák fejlesztésén van a fókusz, amire nap mint nap szükségünk lehet a munkánk során, természtesen szem előtt tartva a nyelvhelyességet, a készségfejlesztést és a szókincsbővítést is.
Hogyan segíthet a nyelvi coach?
Sokszor azoban nem tudjuk reálisan felmérni azt, hogy pontosan milyen nyelvi képzésre van szükségünk az adott helyzetben. Ilyenkor érdemes nyelvi coachhoz fordulni. Akkor is a nyelvi coach a jó választás, ha úgy érezzük motiválatlanok vagyunk, bár muszáj lenne tanulnunk, vagy kevés az önbizalmunk a korábbi rossz tapasztaltok illetve sérelmek miatt.
Gyakori probléma az is, ha valaki azt érzi, bármit tesz, megrekedt egy nyelvi szinten, vagy folyamatos időzavarral küzd a rengeteg munka mellett, és e miatt nem férnek bele a kötött idejű nyelvórák vagy a nyelvtanulás az életébe. A nyelvi coach ezen problémák megoldásában is segíti ügyfeleit. A coaching ülesek száma mindig szituációfüggő, amelyek rugalmas időpontokban valósulnak meg az ügyél igényei szerint. A tapasztalatok alapján általában 3 alkalom után már érezhető a változás, de egy átlagos coaching folyamat 6-8 üléses szokott lenni. A folyamat támogatást nyújt abban is, hogy a coachingot követően milyen típusú képzéssel fejlődhetnénk tovább leghatékonyabban.
Bármely utat is választjuk, fontos, hogy profi, képzett szolgáltatót keressünk és működjön a „kémia” a felek között, azaz meglegyen a kölcsönös szimpátia és bizalom. Egy megbízható forrásból származó ajánlás sokszor még mindig a legjobb cégér, azonban ma már mindenki „leguglizható”. Ha az adott trénernek, coachnak vagy nyelvtanárnak van online lábnyoma (pl. blogbejegyzések, konferenciákon való aktív részvétel, saját készítésű oktató videók, szakmai cikkek, LinkedIn CV, stb.), ami alapján megnyerőnek tűnik számunkra, és fel is keressük, akkor az első lépést már megtettünk a céljaink felé.
Eredeti cikk: https://www.hrportal.hu/hr/hogyan-valasszunk-a-nyelvi-kepzesek-kozul-20180814.html/2